رازهای جذب اسپانسر برای یک رویداد یا وبینار، همراه با مصاحبه تخصصی

جذب اسپانسر برای رویداد

فهرست

جذب اسپانسر رویداد

برگزاری رویداد یا وبینار بدون هزینه کرد درست و اجرای برنامه بازاریابی حرفه‌ای به ثمر نمی‌نشیند. می‌توان انتظار داشت برنامه‌ریزی وبینارهایی که فاقد این دو گزینه هستند دارای ایرادات ساختاری جدی باشند. به همین خاطر برگزارکنندگان رویداد برای خلق رویداد یا وبینار موفق اقدام به جذب اسپانسر این رویداد می‌کنند. در این مقاله یادای به بررسی جذب اسپانسر برای رویدادها و وبینارها می‌پردازیم و برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اسپانسری رویداد با باسط رستمی متخصص هک رشد و برگزارکننده رویداد گفتگویی خواهیم داشت تا از تجربیات خود در زمینه جذب اسپانسر برای رویدادها صحبت کند.

برگزاری رویداد با کیفیت

رویداد یا وبینار باکیفیت حاصل انجام سلسله اقدامات و برنامه‌های منظم و یکپارچه است که باید در زمان و شرایط درست پیاده‌سازی شود. در این بین حامیان حرفه‌ای و باتجربه می‌توانند نقش کلیدی در ارتقای کیفیت و جایگاه رویداد ایفا کنند، در واقع اسپانسرهای خوب می توانندشان رویداد را بالا ببرند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم برای رویدادهای خود اقدام به جذب اسپانسر برای رویداد کنید.

انواع اسپانسر رویداد

برای هر رویداد بسته به نوع رویداد و نحوه برگزاری رویداد می‌توان اسپانسرهای مختلفی جذب کرد و برگزارکنندگان با توجه به جایگاه و شرایطی که دارند می‌توانند اقدام به جذب اسپانسر کنند. در ادامه به معرفی هر کدام از این اسپانسرها خواهیم پرداخت. پس همچنان با ما همراه باشید.

اسپانسر طلایی

اسپانسر طلایی بالاترین سطح حمایت و همراهی با یک برگزارکننده است که بخش عمده‌ای از حمایت‌ها و برنامه‌های رویداد با هماهنگی این اسپانسر صورت می‌گیرد. اسپانسرهای طلایی عمدتاً دارای یک مزیت رقابتی مانند منابع مالی، زیرساخت رسانه‌ای قدرتمند، تجربه و قدرت برند مناسب هستند، به همین خاطر وجود این مدل حامیان می‌تواند مفید و مناسب باشد.

اسپانسر نقره‌ای

اسپانسر نقره‌ای سطح دوم حمایت است که برای برندها و حامیان رویداد در نظر گرفته می‌شود. این اسپانسر خدمات کمتری به نسبت حامیان طلایی رویداد ارائه می‌دهد و از سوی دیگر به نسبت اسپانسر طلایی کمتر دیده می‌شود. اسپانسرهای نقره‌ای برای رویدادها معمولاً مبلغی را به عنوان حمایت مالی و بخشی را هم صرف حمایت رسانه‌ای و تبلیغات رویداد می‌کنند.

اسپانسر سطح برنزی

این سطح از اسپانسری کمترین خدمات را از از جانب برگزارکننده دریافت می‌کند. معمولاً به درج لوگو در پوستر و صفحه رویداد و وبینار ختم می‌شود، به همین نسبت هم هزینه کمتری هم برای اسپانسرینگ صرف می‌کند.

اسپانسر سطح رسانه‌ای

این مدل اسپانسرینگ ویژه رسانه‌ها و برندهای دارای قدرت رسانه‌ای بوده و معمولاً رایگان است. کمترین خدمت و مزایا را از سمت برگزارکننده دریافت می‌کند و جز همکاری در تبلیغ رویداد انتظاری از این مدل اسپانسرها نمی‌رود .

چرا برندها و سازمان‌ها اسپانسر می‌شود؟

تعامل با مخاطبان هدف در بازار، ارتقای آگاهی از برند، جمع‌آوری لید، معرفی محصول یا خدمت جدید و انجام مسئولیت اجتماعی برند در مقابل جامعه از مهم‌ترین دلایلی است که سازمان‌ها اقدام به اسپانسری رویداد و وبینار می‌کنند. این برنامه‌ها معمولاً جزو برنامه بازاریابی شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

بنابر گزارش‌های موجود مدیران بازاریابی تلاش می‌کنند تا اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را نسبت به افزایش بودجه اسپانسری رویداد و ایونت مارکتینگ انجام دهند، چرا که گزارش‌ها نشان می دهد این کانال بازاریابی از نرخ برگشت سرمایه مناسبی برخوردار است.

بر همین اساس اگر بخواهیم برای سوال چرا برندها و سازمان‌ها اسپانسر می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش آگاهی برند در میان مخاطبان برگزارکننده
  • دستیابی به لید و سرنخ‌های فروش شرکت کننده در رویداد
  • اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی
  • توسعه شبکه ارتباطی و رشد همکاران تجاری

این موارد با توجه به نوع برند و حوزه فعالیت می‌تواند دارای اهمیت متفاوت باشند. هرچند علاوه بر این موارد معرفی محصول یا خدمت هم می‌تواند جز این موارد قرار بگیرد.

برقراری رابطه با اسپانسر

مسیر جذب اسپانسر رویداد

در ادامه راهنمای گام به گام و اقدام محور برای اجرای برنامه جذب اسپانسر ارائه می‌کنیم که می‌تواند به ارتقای رویداد کمک کند.

گام اول: برنامه‌ریزی و هدفمندی

برای اسپانسرها و مجموعه‌های مختلف بسیار مهم است، بدانند اسپانسر رویدادی می‌شوند که برنامه‌ریزی و هدفمندی خاصی دارند و بر اساس نظم برنامه‌های خود را جلو می‌برند، به همین خاطر قبل از مذاکره با هر سازمان یا برندی توصیه می‌شود برای تک تک فرایندهای برگزاری رویداد خود برنامه‌ریزی و جزئیات آن را مکتوب کنند. داشتن پرپوزال و برنامه عملیاتی می‌تواند بخش در فرایند اقناع سازی اسپانسر داشته باشد.

گام دوم: لیست هدف انتخاب کنید.

جنبه‌های مختلف رویداد را در نظر بگیرید و به این سوال پاسخ دهید که این رویداد برای چه سازمان و کسب و کاری مفید است و کدام یک از نیازهای آن سازمان را مرتفع می‌کند.

درک درست نیاز سازمان هدف و پیدا کردن موارد اشتراکی بسیار مهم است و سازمان راحت‌تر می‌تواند برای حضور در بین اسپانسران تصمیم‌گیری کند.

گام سوم: سطح بندی اسپانسرها

همانطور که در بخش انواع اسپانسرها گفته شد می‌توان اسپانسرها را به سطوح مختلف تقسیم‌بندی کرد و به هر سطح خدمات متناسب با نیازی که دارد ارائه شود.

بر همین اساس با توجه به رویدادی که برگزار می‌شود و منابعی که سازمان در اختیار دارد، اقدام به سطح بندی برنامه اسپانسرینگ کنید.

در این این گام بسیار مهم است که به این سوال پاسخ دهید: هر اسپانسر در ازای اسپانسرینگ از رویداد چه عوایدی به دست می‌آورد. این سوال باید با سطوح اسپانسرینگ هم راستا و با قیمت پیشنهادی خوانش و سازگار باشد.  در واقع در کفه ترازوی هزینه فایده عقلانی به نظر برسد و سازمان برای همکاری در رویداد مشتاق شود.

گام چهارم: برنامه اسپانسرینگ تهیه کنید.

برای جذب اسپانسر پروپوزال پیشنهادی آماده کنید، در این پروپوزال باید به در عین کوتاهی و اختصار به تمام سوالات اسپانسرها پاسخ دهید.

  • معرفی رویداد و توضیح مختصری در مورد دلیل برگزاری رویداد
  • مخاطبان هدف و پیش بینی احتمالی از تعداد افراد شرکت کننده در رویداد
  • مزایای اسپانسرینگ برای سازمان ها خدماتی که به هر سطح ارائه می شود، مشخص شود.
  • در طراحی این پروپوزال توجه به علائم بصری، فرمت مناسب و درج راه‌های ارتباطی مهم است و باید تا حد امکان فرصت شخصی‌سازی و تغییر محتوا را برای اسپانسر ایجاد کرد.

اسپانسرینگ از نگاه باسط رستمی

برگزاری رویداد یکی از علاقه‌های باسط رستمی بوده و معتقد است به عنوان یک دیجیتال مارکتر که به بازار B2B علاقه دارد، ایونت مارکتینگ و برگزاری رویداد یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که دیجیتال مارکترها باید بدانند. مخصوصاً اگر دیجیتال مارکتری در بازار B2B فعالیت می‌کند. درک عمیق از ایونت مارکتینگ می‌تواند بخش مهمی از استراتژی‌های رشد و برنامه‌های بازاربی که دارند را پیاده‌سازی کنند.

برای تکمیل مقاله روش‌های جذب اسپانسر برای رویدادها به سراغ باسط آمده‌ایم تا از تجربیات خود در زمینه جذب اسپانسر بگوید. باسط برای رویدادهای آنلاین و آفلاین زیادی در بحث جذب اسپانسرینگ حضور داشته و مذاکرات متعددی در این زمینه با سازمان‌ها داشته، سوالاتی که در ادامه پرسیده می‌شود حاصل تجربه‎های ایشان است.

فوت کوزه‌گری در جذب اسپانسر کدام مورد است؟

چه کسی برای مذاکره و جذب اسپانسر برای مذاکره اقدام می‌کند، بخش عمده‌ای از موفقیت در جذب اسپانسر به فرد مذاکره کننده و مهارت‌های مذاکره وی برمی‌گردد. هر چقدر این فرد داری مهارت مذاکره و اقناع سازی باشد و از شبکه ارتباطی خوبی باشد، نرخ جذب اسپانسر بیشتر و پروسه پاسخ دهی اسپانسر هم کوتاه می‌شود.

ریز نکته‌های جذب اسپانسر شامل چه مواردی می‌شود؟

تجربه برگزاری ده‌ها رویداد آفلاین و آنلاین و درگیر شدن در فرایند جذب اسپانسر به من یاد داد که توجه به جزئیات و درک درست فرایندهای پنهان اسپانسرینگ و اجرای رویداد به مراتب مهم تر از نکات و اقدامات اصلی است. چرا که نکات و اقدامات اصلی برنامه ریزی شده، منابع و زمان لازم را در برنامه‌ریزی کسب کرده‌اند و به دلیل ماهیتی که دارند چالش یا اهمال کاری در آن‌ها کم است.

نکات جزئی، اقدامات برنامه‌ریزی نشده و فرایندهای فرعی از این قاعده مستثنی هستند. مزایای اقدامات اصلی را ندارد، به همین خاطر نیاز به دقت بیشتری دارند و باید برای جزئی ترین اقدامات هم‌فکر و برنامه‌ریزی کرد.

به نظر من توجه به چند نکته ریز می‌تواند سرنوشت جذب یک اسپانسر را تغییر دهد، اول این که باید از هر سازمان فرد مرتبط را برای مذاکره پیدا کنید. معمولاً مسئول روابط عمومی یا مدیر بازار برای مذاکره می‌تواند گزینه خوبی باشد. البته در استارتاپ‌های کوچک بنیانگذاران گزینه بهتری هستند.

دوم ادبیات و نحوه پرزنت موضوع است نوع کلماتی که استفاده می‌شود، نحوه بیان مزایای رویداد و شخصی‌سازی کردن مزایای با پیدا کردن مصداق در قبول یا رد موضوع اهمیت دارد.

چه وقت اقدام به جذب اسپانسر می‌کنید؟

من معمولاً باید یک ماه قبل از رویداد لیست اسپانسرهای پیشنهادی را تهیه می‌کنم و اطلاعات کاملی از وضعیت فعلی آن‌ها را جمع‌آوری می کنم و به این سوال پاسخ می‌دهم، آیا این رویداد می‌تواند برای کسب و کار مفید باشد و منافع مورد انتظارش را تامین کند. از طرفی این رویداد می‎‌تواند شان و جایگاه اسپانسرها را حفظ کند؟

سپس مرتبط‌ترین مسئول یا شخص تصمیم‌گیر در این زمینه را پیدا می‌کنم و با رعایت اصول حرفه‌ای اقدام به طرح مسئله می‌کنم. رعایت زمان درست ایجاد ارتباط، مشخص کردن ددلاین‌ها و زمان دریافت پاسخ از سمت اسپانسر و تشریح درست شرایط همکاری اهمیت بالایی دارد.

نحوه قیمت‌گذاری برای جذب اسپانسر به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان منابع مالی، ساختار هزینه‌ها، میزان مخاطبان هدف، آنلاین یا آفلاین بودن، تعداد اسپانسرهای هدف برای بحث اسپانسرینگ و… در تعیین قیمت هر سطح اسپانسرینگ تاثیرگذار است. هرچند توصیه می‌شود حامیان رسانه‌ای از پرداخت هزینه معاف شوند و از رسانه‌های بابت پوشش رسانه‌ای هزینه اخذ نشود.

سخن نهایی

جذب اسپانسر برای رویداد و ایجاد فرایند همکاری در برگزاری رویداد نیاز به برنامه‌ریزی درست و دقیق دارد. در این مقاله وبلاگ یادای به بررسی این مسئله پرداختیم و نکات مهم فرایند اسپانسرگیری را مورد بررسی قرار گرفت.

برای درک بهتر این موضوع به سراغ باسط رستمی رفتیم تا از تجربیات خود در زمینه برگزاری رویداد بگوید و از تجربیات ایشان هم استفاده کنیم. اگر در این زمینه تجربه خاصی دارید از طریق بخش کامنت با یادای در میان بگذارید.

این پست را با دوستانتان اشتراک بگذارید:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on telegram
Share on email
Share on reddit
Share on skype
Share on whatsapp
{{ reviewsTotal }} نظر
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
نوشته‌های مرتبط: