ایونت مارکتینگ برای سازمان،مزایا و راهبردها بازاریابی رویداد

what-is-event-marketing

فهرست

ایونت مارکتینگ

برقراری ارتباط و تاثیرگذاری بر مخاطب مهم ترین عامل موفقیت یک کسب‌وکار است. بسیاری از صاحب‌نظران بازاریابی بر این اعتقادند که پس از وب‌سایت، ایونت مارکتینگ یک موثرترین و جذاب ترین کانال برقراری ارتباط برندها و سازمان ها با مشتریان است.

همچنین این امکان را فراهم می‌سازند تا با برقراری ارتباط قوی و فرد به فرد در کنار فراهم نمودن تجربه مثبت، محصولات و خدمات، یا برند خود را با اثربخشی زیاد معرفی نمایند.

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد چیست؟

بازاریابی رویدادی استراتژیی است که امروزه سازمان ها و برند ها برای تبلیغ نام تجاری ، محصول یا خدمات خود به مشتریان احتمالی یا بالقوه خود بکار می برند. این رویدادها می توانند آنلاین یا آفلاین باشند.

همچنین برندها و سازمان ها می توانند به عنوان میزبان ، شرکت کننده یا حامی حضور یابند. برای مثال در کمپین وبیناری مسیر من برند دیجی تلنت برای اجرای کمپین خود از برندهای مختلفی مانند نوسین هابف ژاکت، لندین و… به عنوان اسپانسر استفاده کرد.

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد یکی از موثرترین روش های بازایابی و بهترین راه برای ثبت تجربه‌ای ماندگار در ذهن مشتری است که منجر به معرفی برند یا معرفی محصولات و خدمات شرکت‌ها می‌شود.

بازاریابی رویداد محور چیست؟

بازاریابی رویداد محور یا بازاریابی رویدادی (Event-based Marketing) نوع خاصی از بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود که تمامی استراتژی آن بر مبنای یک رویداد خاص انجام می شود. در این شیوه بازاریابی دو موضوع مهم وجود دارد.

  • شخصیت مشتری
  • رویدادها

بخش اول داشتن فهرست مشخص و دقیق از مشتریان است. باید اطلاعات آنها را به طور کامل مشخص باشد.

بخش دوم کار زمانی انجام می‌شود که کاملاً متناسب با یک رویداد خاص باشد. برای بازاریابی رویدادی یا بازاریابی رویداد محور باید به رویدادها و برنامه های مختلف در یک دوره زمانی خاص توجه کنیم. بنابراین شما می­توانید هدف‌گذاری خود را بهتر و دقیق تر انجام دهید.

ایونت مارکتینگ چیست در سال 1400

دسته بندی وقایع و رویدادها

بر اساس نوع هدف و شرایط برگزاری رویداد می توان دسته بندی های مختلفی برای رویدادها طراحی کرد که بسته به نیاز و شرایط برگزار کننده این دسته بندی ها می تواند متفاوت باشد.

رویدادهای سالانه

برخی از شرکت‌ها رویدادهای موجود مانند مناسبت های عید نوروز یا مناسبت اعیاد مذهبی یا موارد مشابه را برای فروش خود انتخاب می کنند.این رویدادها اغلب سالی یک بار برگزار می شوند.

فعالیت های منظم و متوالی

این رویداد ها شامل مجموعه‌ای از اتفاقات قابل کنترل هستند که شرکت ها بر مبنای نیاز خود می توانند محصولات جدیدی برای فروش بگذارند. در واقع شما به عنوان صاحب کسب و کار باید اطلاعات کاملی از موقعیت مشتریان خود داشته باشید. همچنین بدانید که آن ها در چه دوره ای تمایل به خرید بیشتری دارند.

رویداد های مشتری محور

در این نوع بازاریابی رویدادی سعی می شود رویداد ها مطابق با نظر مشتریان انتخاب شوند. نمونه ملموس از این شیوه بازاریابی رویداد محور را می توانیم در برنامه های فروش متناسب با تولدها یا ازدواج ها در نظر بگیریم. مثلاً تخفیف برای متولدین هر ماه

رویداد های فروشنده محور

در این نوع رویداد انتخاب رویداد کاملا مطابق با شرایط فروشنده صورت می گیرد. بطور مثال می توان برنامه های فروش یا برنامه های تخفیف سالانه متناسب با تاریخ تاسیس فروشگاه را در برخی از فروشگاه‌های بزرگ در نظر بگیرید. یا حتی برخی از فروشگاه ها آمار رسیدن فروش خود را به یک حد نصاب خاص در نظر می‌گیرند و برای آن یک برنامه جشن و رویداد برنامه‌ریزی می‌کنند.

اهمیت ایونت مارکتینگ

بر اساس گزارش­ها رویدادهای زنده فرصت ارزشمندی را برای برند ها و سازمان ها در ایجاد یک ارتباط جذاب و تاثیر گذار در دنیای دیجیتالی فراهم می کنند.

نکات مهم برگزاری ایونت و ایونت مارکتینگ

برای درک اهمیت رویدادها و پاسخ به چرایی رویداد دلایل زیر در شفاف سازی مسئله می تواند مفید باشند.این دلایل مهم ترین مواردی است که سازمان به خاطر آن سمت برگزاری رویداد می روند.

برندسازی و آگاهی

یکی از بزرگترین دلایلی که شرکت ها در رویدادی شرکت می کنند یا میزبان آن هستند، ایجاد و ساختن نام تجاری و هویت خود است. با رقابت زیادی که تقریباً در همه صنایع وجود دارد ، توانایی متمایز بودن بسیار مهم است. از طریق رویدادها ، شما مکان مناسبی را برای به اشتراک گذاشتن ایده ها ، افکار و نام خود به شیوه ای دقیق که می خواهید آنها را ارائه دهید ، ایجاد می کنید.

مشارکت مشتری

ایونت مارکتینگ به ایجاد ارتباط موثر با مصرف کنندگان و مخاطبان کمک می کند. با درگیر کردن مشتریان با یک تجربه منحصر به فرد و به یاد ماندنی، آنها با نام برند شما ارتباط عاطفی برقرار خواهند کرد. همچنین تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن تجربه خود با دوستان و شاید حتی سایر مشاغل خواهند داشت.

ایجاد سر نخ فروش

یکی دیگر از دلایلی که مشاغل در ایونت مارکتینگ شرکت می کنند، ایجاد سرنخ است. انتخاب رویداد مناسب، به شرکت شما این امکان را می دهد تا با گروهی از افراد بالقوه که به شخصیت شما و کار شما علاقه دارند ، ارتباط برقرار کنید.

متمایز شوید

انتقال اطلاعاتی که مخاطبان برای آن ارزش قائل هستند بسیار مهم است. این موضوع باعث می شود برند شما متمایز شود. با اطمینان از بلندگوهای باکیفیت و برجسته، می توانید جمعیت زیادی را به خود جلب کنید. با به اشتراک گذاشتن بینش های منحصر به فرد، می توانید شهرت خود را به عنوان یک رهبر فکری در صنعت خود ارتقا دهید. همچنین بین برند خود و خریداران آینده ارتباط عاطفی برقرار کنید.

انواع بازاریابی رویدادی

بطور کلی انواع مختلفی از ایونت مارکتینگ وجود دارد و می‌توان هر کدام را برای دستیابی به اهداف خاص بازاریابی استفاده کرد.

  • رویدادهای بازاریابی آنلاین

رویدادهای آنلاین ، مجریان و شرکت کنندگان را از طریق رابط کاربری تحت وب متصل می کند.اغلب رویدادهای آنلاین هزینه کمتری نسبت به رویدادهای حضوری دارند. همچنین به شما این امکان را می دهد که به راحتی با مخاطبان خود در سراسر جهان و بدون هیچ مرزی ارتباط برقرار کنید. . انواع متداول رویدادهای آنلاین شامل وبینارها ، رویدادهای پخش زنده است.

  • وبینارها

وبینارها حول محور ارائه ها ، بحث ها یا کارگاه هایی است که از طریق وب ارائه می­شود. آنها می­توانند در زمان واقعی یا در صورت تقاضا رخ دهند. وبینارها معمولاً بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشند. وبینارهای زنده تعامل با مشتریان بالقوه را آسان می کنند.

بیشتر بازاریابان حرفه ای معتقدند که رویدادهای زنده یکی از جذاب ترین و موثرترین  کانال های بازاریابی هستند. وبینارها می­توانند در سطوح مختلف تعاملی باشند. همچنین معمولاً به شرکت کنندگان این امکان را می دهند که مستقیماً از ارائه دهندگان سوال کنند. اگر در مورد برگزاری وبینار می خواهید بیستر بدانید مقاله برگزاری وبینار قدرتمند را مطالعه کنید.

رویدادهای پخش زنده

پخش زنده برای افرادی که قادر به شرکت و حضور فیزیکی ندارند، امکان مشاهده و تعامل با برند شما را از طریق شبکه های اجتماعی فراهم می‌کند. همچنین  نمایش “پشت صحنه رویداد”  می­تواند ایده‌ای جذاب برای برند شما باشد.

  • ایونت مارکتینگ حضوری

رویدادهای آفلاین نیاز به حضور فیزیکی دارند و تعاملات شخصاً انجام می شود. در حالی که آنها اغلب به سرمایه گذاری بیشتری نسبت به رویدادهای مجازی نیاز دارند، هیچ کاری به اندازه حضور فیزیکی و رو در رو با مشتریان تاثیرگذار نیست.

از انواع متداول رویدادهای حضوری:

  • نمایشگاه های تجاری
  • کنفرانس‌ها و همایش ها
  • سمینارها
  • افتتاحیه‌ ها و جشن ها
  • رویدادهای استخدام

ایونت مارکتینگ چیست /بازاریابی رویدادی

چگونه بازاریابی رویدادی انجام دهیم؟

اجرای برنامه های مروبوط به بازاریابی رویداد نیازمند برنامه ریزی درست و هدفمند است، درک درست از اقدامات بازاریابی مربوط به رویداد می تواند منجر به کسب نتایج بهتر شود و ایونت مارکتینگ بهتری را به ثمر بنشاند.

1.اهداف و مقاصد رویداد را مشخص کنید

اهداف واقع بینانه و هدفمند را از قبل تعیین کنید. همه استراتژی های یک ایونت مارکتینگ موفق با شناسایی و ایجاد اهداف خاص شروع می شود.

  • معرفی محصول جدیدی
  • معرفی برند تجاری خود
  • ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار یا سفیران تجاری
  • بیاموزید که چگونه از محصول شما به طور موثرتری استفاده کنند
  • نیازهای یادگیری در صنعت خود را برآورده کنید
  • یک منبع درآمد اضافی ایجاد کنید
  • افزایش فروش
  • بالابردن آمار سایت

2.بودجه خود را مشخص کنید

یکی از بخش های مهم برگزاری رویداد میزان بودجه ای است که باید برای آن در نظرگرفته شود، یکی از موارد تاثیر گذاری که بر ریو برنامه ریزی، هدف گذاری و ابعاد بازاریابی رویداد تاثیر می گذارد، همین مبحث بودجه بندی رویداد است

قبل از اقدام به بازاریابی رویداد وتعیین کانال های بازاریابی تقسیم بودجه برای قبل، حین و بعد رویداد نقش مهمی در حفظ و ارتقای کیفیت رویداد دارد و باید با بودجه ریزی درست رویداد برای حفظ کیفیت آن تلاش کرد.

3.مخاطبان خود را شناسایی کنید

رویداد را برای چه کسی برگزار می کنید؟ پاسخ به این سوال نقش مهمی در بازاریابی ایونت دارد و کمک کند برنامه بازاریابی این رویداد درست و دقیق تر برنامه ریزی شود.

تعیین و تشخیص درست پرسونای افراد شرکت کننده در رویداد منجر به انتخاب درست کانال های توزیع، پیام تبلیغاتی و…  می شود.

شناسایی مخاطبان رویداد علاوه بر تاثیر بر روی بودجه تبلیغاتی، برنامه ریزی رویداد و اقدامات مارکتینگ رویداد هم تاثیر می گذارد.

4.خلاق باشید و یک موضوع قوی و جذاب انتخاب کنید

رویداد زمانی مورد توجه مخاطبان هدف قرار می گیرد که موضوع جذاب و منحصر به فردی داشته باشد و برگزار کننده رویداد سعی کند در فرایندها و برنامه های رویداد از خلاقیت و نوآوری استفاده کند.

در واقع موضع جذاب، همراستا با روندهای روز و موضوعات کلیدی مورد انتظار جامعه هدف می تواند به تقویت و رشد رویداد کمک کند. از طرفی به این اقدامات باع کاهش هزینه های بازاریابی ایونت می شود و تیم بازاریابی قدرت اجرای بیشتری پیدا می کند.

5.مطمئن شوید که از فناوری رویداد مناسب استفاده کرده اید.

پلتفرم ارایه رویداد بستر شما برای بیان داستان کسب و کار شما با صدای کسب و کار شماست. بسیار مهم است که رویداد با بالاترین کیفیت و بهترین امکانات انجام شود.

در واقع بخش مهمی از فرایند برگزاری رویداد به فناوری هایی که مورد استفاده قرار می گیرد؛ منوط می شود و استفاده از فناوری با کیفیت در موفقیت رویداد اهیمت زیادی ایفا می کند.  اگر رویداد آنلاین است یا از ابزارهای آنلاین استفاده می کند استفاده از تکنولوژی های پایدار نقش مهمی دارند و باید در انتخاب این موارد دقت بیشتری داشته باشید.

6.تاکتیک های بازاریابی و تبلیغاتی را انتخاب کنید

با درک بودجه و مخاطبان خود ، می توانید استراتژی ها و تاکتیک هایی که برای تبلیغ رویداد خود انتخاب کرده اید، شروع کنید. در اینجا، ما تاکتیک هایی را که سازمان دهندگان رویداد برای دسترسی به مخاطبان خود استفاده می کنند ، گردآوری کرده ایم. هر چند اگر می خواهید رازهای برگزاری وبینار موفق را بدانید از وبلاگ یادای می توانید کمک بگیرید.

  • بازاریابی ایمیلی

یکی از بهترین تبلیغات برای اطلاع رسانی رویداد، ایمیل مارکتینگ است. می­توانید از بازاریابی ایمیلی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و به روز نگه داشتن جامعه خود استفاده کنید.

نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • هر ایمیل دارای ارزش پیشنهادی منحصر به فرد باشد.
  • کوتاه و دقیق بنویسید. یک دعوت به عمل واضح در ایمیل خود وارد کنید
  • مشخص کنید این رویداد می­تواند چه ارزش جدیدی به شرکت کنندگان اضافه کند.
  • در نظر داشته باشید ارسال مکرر یک پیام می­تواند در واقع بر خلاف اهداف شما باشد.

این نکات می تواند اثربخشی ایمیل مارکتینگ را افزایش دهد، هر چند که در مقاله ای مفصل به پدیده ایمیل مارکتینگ در رویدادها خواهیم پرداخت.

  •  تبلیغ در رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی یکی از بهترین راه ها برای اطلاع رسانی رویداد آینده شما و تشویق ثبت نام است. رسانه های اجتماعی تقریباً 25 درصد بازدیدها را به صفحات فروش بلیط هدایت می کنند. با استفاده از رایج ترین پلتفرم ها، می توانید به مخاطبان بسیاری دسترسی پیدا کنید. هر بستر رسانه های اجتماعی دارای مجموعه منحصر به فردی از کاربران وفادار و انواع محتوا است، که بهترین عملکرد را دارند.

  • تبلیغات آنلاین

یکی از راه های کاربردی و سریع برای بازاریابی رویداد استفاده از تبلیغات آنلاین و به کارگیری پلتفرم های تبلیغات آنلاین مانند یکتانت و تپسل است، اگر تمایل دارید که رویداد شما به تعداد زیادی از مخاطبان اطلاع رسانی شود و صفحه ترافیک شما با طیف وسیعی از مخاطبان رو به رو شود، می توان از تبلیغات آنلاین استفاده کرد.

تبلیغات همسان، بنری و ریتارگتینگ از بهترین روش های تبلیغات آنلاین هستند که در بازاریابی رویداد می تواند مفید و موثر باشد.

نتیجه گیری

ایونت مارکتینگ برای برقراری ارتباط سازنده میان صاحبان کسب وکار و مشتریان است و امروزه بسیار حیاتی است. باید در نظر بگیرید که ایونت مارکتینگ زمانی می‌تواند منجر به موفقیت برندها شود که با شناخت مخاطب، اهداف و انتخاب مناسب بستر برگزاری رویداد صورت بگیرد. نکات طلایی که در بالا گفته شد شما را در این مسیر کمک خواهد کرد. اگر برای برگزاری رویداد آنلاین خود به مشاوره نیاز دارید یا به دنبال زیرساخت های برگزاری رویداد آنلاین هستید می توانید از یادای کمک بگیرید.

 

این پست را با دوستانتان اشتراک بگذارید:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on telegram
Share on email
Share on reddit
Share on skype
Share on whatsapp
{{ reviewsTotal }} نظر
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
نوشته‌های مرتبط: