7 راز طلایی وبینار موفق از نگاه برگزار کنندگان خبره

7 ویژگی وبینار موفق

فهرست

برگزاری یک وبینار موفق دارای چه ساختار و ویژگی‌هایی است؟ برای برگزاری یک وبینار موفق و مخاطب پسند باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟

وبینارها قدرتمند هستند. هنگامی که به درستی انجام شوند می‌توانند مزایای زیادی داشته باشند. اما باید در نظر بگیریم که معمولا همه وبینارها موفق نیستند.

وبینارهای موفق ویژگی‌های خاص خود را دارند، که در این مقاله قصد داریم در مورد ساختار و ویژگی‌های یک وبینار موفق صحبت کنیم و به معرفی لایه‌های مختلف آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

وبینار موفق از نگاه برگزار کنندگان چه ویژگی دارند؟

با توجه به بررسی و مصاحبه با برگزارکنندگان پلتفرم یادای، مهم‌ترین پارامترهایی که باعث می‌شود برگزارکنندگان به یک وبینار لقب وبینار موفق بدهند شامل موارد زیر است:

  • بازگشت سرمایه داشته باشد.
  • باعث ترغیب مشتریان بالقوه به خرید شود.
  • یک وبینار موفق باعث می­شود افراد بیشتری درگیر برندشان شوند.
  • بازخورد خوبی داشته باشد.
  • وبینار از کیفیت بالایی برخوردار باشد.
  • مشارکت خوب مخاطبان در وبینار را در بر داشته باشد.
  • خود و برندشان به افراد بیشتر معرفی کند.
  • حس مثبت و اثر گذاری در مخاطبان ایجاد کند.
  • به تعداد فالور آن­ها در شبکه اجتماعی آن‌ها بیافزاید.
  • منجر به خرید محصولات و فروش بیشتر آن‌ها شود.

نکته مهم در برگزاری یک وبینار موفق

باید بدانید که داشتن یک وبینار موفق می‌تواند منجر به موارد بالا شود. البته این را باید در نظر بگیرید که معمولاً باید یک رویکرد بلند مدت در زمینه برگزاری وبینار داشته باشید. فقط یک وبینار برگزار نکنید، بلکه یک روند فکری مثبت ایجاد کنید.

 

مطمئنا با برگزاری وبینارها به صورت متوالی و با برنامه‌ریزی درست خواهید توانست به مخاطبان بالقوه تان کمک کنید تا مشکلات فعلی و نیازهایشان را حل کنند. این موضوع باعث می‌شود که حس آن‌ها نسبت به شما و مجموعه شما مثبت شود. مطمئن باشید که آن‌ها این حس خوب را با خرید یا بازخورد مناسب به شما باز خواهند گرداند.

استراتژی برگزاری وبینار موفق

برگزاری یک وبینار موفق لازم به انجام و در نظر گرفتن یک سری نکات و استراتژی است، که در ادامه به آن‌ها می پردازیم. شما با در نظر گرفتن این نکات طلایی بازخورد عالی خواهید گرفت. این نکات حاصل تحقیق و بررسی تیم محتوای یادای و مصاحبه با چند برگزار کننده موفق بوده است و می‌تواند به شما مسیر درست را نشان دهد. برای اینکه بدانید چطور یک وبینار موفق برگزار کنید می­توانید نکات طلایی زیر را در نظر بگیرید.

ویژگی وبینار موفق

برنامه عملیاتی ایجاد کنید

برگزارکنندگان موفق معتقد هستند که برگزاری وبینار موفق بدون داشتن یک برنامه ریزی درست و عملیاتی، برگزاری یک وبینار موفق کمی دور از انتظار است. به همین خاطر وقتی برای وبینار برنامه‌ریزی می‌کنید، باید یک برنامه عملی در نظر گرفته شود و چک لیست ارایه داشته باشید. این چک لیست به شما کمک می‌کند تا با استرس کمتری به سراغ برگزاری وبینار بروید.

چک لیست یک وبینار موفق

  • اهداف خود را مشخص کنید.
  • مواردی را که می‌خواهید از هر وبینار خاص به دست بیاورید، بنویسید.
  • آنچه را که می توانید ارائه دهید تعریف کنید. بر اساس اهداف خود موضوعی را که در ارائه خود پوشش می‌دهید تعریف کنید.
  • قالب ارائه خود را تعیین کنید. بهترین قالب را برای موضوع و ارائه دهنده خود انتخاب کنید و مطمئن شوید که اهداف شما را پشتیبانی می‌کند.
  • مخاطبان خود را بشناسید. با مناطق زمانی، ملیت و زبان آن‌ها برای تبلیغ و توسعه وبینار خود آشنا شوید. به این فکر کنید که چه کسانی حضور خواهند داشت؟ آن‌ها با چه چالش ها/مشکلاتی روبرو هستند؟ اهداف آن‌ها چیست؟
  • با مدرس یک هفته قبل از شروع برنامه تبلیغات وبینار هماهنگ کنید، استانداردها و نکات مربوط به ارائه را تعیین کنید.
  • برای برگزاری وبینار پلتفرم پایدار و مناسب انتخاب کنید و تجهیزات لازم آن را فراهم کنید.
  • برنامه تبلیغاتی و روش‌های تبلیغات را مشخص و هماهنگی لازم را به عمل آورید.
  • داشتن برنامه مشخص برای پشتیبان تخصصی مهم و ضروری است و بهتر است یک پشتیبان داشته باشید.
  • برای قبل و بعد وبینار برنامه‌ریزی داشته باشید و شرایط مختلف را پیش‌بینی کنید.

در یک مقاله مفصل در مورد چک لیست و جزئیات یک وبینار خوب بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در مورد نام تجاری بصری فکر کنید

سعی کنید همه چیز را با لحن بصری برند خود هماهنگ کنید. ویژگی های بصری تاثیر زیادی در ذهن مخاطبان و به یاد سپردن نام تجاری شما دارد.

قبل از وبینار نرم افزار و همه چیز را خود را تست کنید

مطمئن شوید که مجهز به ارائه یک وبینار با کیفیت بالا هستید. مردم به خاطر خواهند سپرد که در یک وبینار با کیفیت شرکت کرده‌اند. قبل از روز ارائه مطمئن شوید که تمام تجهیزات به درستی کار می‌کنند، اسلایدها به ترتیب هستند و می‌دانید چه می‌خواهید بگویید.

شروع به موقع و دقیق

برای زمان مخاطبان ارزش قائل باشید. مطمئن شوید به موقع شروع می شود و همه موارد آماده است. با تأخیر در برگزاری وبینار، وقت خود و شرکت‌کنندگان را تلف می­کنید.

زمان‌بندی داشته باشد

زمان‌بندی در برگزاری یک وبینار موفق بسیار اهمیت دارد. در وهله اول زمان مناسبی برای برگزاری وبینار انتخاب کنید که هم برای شما و هر برای شرکت کنندگان مناسب باشد. در این صورت افراد بیشتری می‌توانند در وبینار شما شرکت کنند.

همچنین باید مدت زمان وبینار را در نظر بگیرید. ۴۵ الی ۶۰ دقیقه باید زمان مناسبی برای ارائه و جلب توجه مخاطب باشد.  همچنین برای ارایه مطالب و اسلایدها نیز باید زمانبندی در نظر بگیرید.

تکنیک های وبینار موفق

ترفند های برگزاری وبینار موفق

وبینار خود را در شبکه‌های اجتماعی خودتان، تبلیغ کنید

تبلیغ وبینار شما در رسانه‌های اجتماعی یکی از بهترین راه‌های افزایش حضور مخاطبین است. پس در همه شبکه‌های اجتماعی خودتان شروع به تبلیغات کنید. اگر رایگان است از عنوان رایگان حتما در تبلیغات بهره ببرید. حتما محدود بودن مدت ثبت‌نام را ذکر کنید.

می‌توانید از دوستانتان بخواهید یک استوری یا پست اینستاگرامی برای شما در صفحه‌شان بگذارند. همچنین اگر از قبل یک پایگاه داده ایمیل دارید، وبینار خود را به مشترکان خود اطلاع رسانی کنید. ایمیل مارکتینگ ابزار مناسبی برای وبینار است.

برای یک وبینار موفق شروع هیجان انگیز و جذاب داشته باشید

برای شروع هیجان‌انگیز و متفاوت وبینار فکر کنید. می‌توانید از روش‌های زیر که برای شروع سمینار گفته شده، برای آغاز کردن وبینار خودتان هم ایده بگیرید. سعی کنید از همان دقایق اول برگزاری جلسه، همه را درگیر خود کنید.

محتوای جذاب ایجاد کنید

محتوای جذاب، اصل یک وبینار موفق است. باید دارای عنوانی عالی و لیستی از مزایا باشد که توجه بینندگان بالقوه را به خود جلب کند. فایل ارائه وبینار نقش مهمی در برگزاری موفق یک وبینار دارد.

یک عنوان جذاب انتخاب کنید

موضوعی را انتخاب کنید که برای مخاطبان شما جالب باشد. یک ویدیوی کوتاه بگیرید یا یک پست عالی تهیه کنید و به دیگران بگویید که در این وبینار چه چیزهایی خواهند آموخت و چرا این آموزش مهم است.

برای پرسش و پاسخ سؤالاتی داشته باشید

سعی کنید لیستی از سؤالات احتمالی را از قبل تهیه کنید و برای پاسخ دادن به آن‌ها فکر کنید. این یک ترفند هوشمندانه است که بسیاری افراد برای یک وبینار موفق بکار می‌برند.

از قلاب جذب‌کننده استفاده کنید

توجه مخاطبان باید جلب شود. تنها چند کلیک برای ترک یک وبینار طول می‌کشد. یک قلاب خوب باید مخاطب شما را تا آخر حفظ کند. دقیقاً به آن‌ها بگویید که چه چیزی یاد می‌گیرند. برای برگزاری وبینار موفق باید تلاش کنید همه چیز را جذاب و هیجان انگیز جلوه دهید.

اسلاید حرفه‌ای و جذاب بسازید

نکات ساخت اسلاید جذاب و حرفه‌ای را به درستی بیاموزید. در یک وبینار موفق، باید همه چیز جذاب و شکیل باشد. سعی کنید از تصاویر بیشتر استفاده شود و کلمات کمتری بکار ببرید. برای تکرار داده‌ها از نمودارها و اینفوگرافی استفاده کنید.

یک پوستر جذاب طراحی کنید

طراحی پوستر و مناسب یک راه سریع و آسان برای جذب نگاه و توجه مخاطبان است. می­توانید طراحی پوستر را به یک طراح کاربلد بسپارید.

 یکنواخت بودن وبینار را بشکنید

برای اینکه اسلایدها و سخنرانی خسته کننده نشود، از رسانه‌های مختلف استفاده کنید. یکنواخت بودن وبینار را بشکنید. مثلاً می‌توانید یک فیلم جذاب یا انیمیشن اضافه کنید. این کار می‌تواند مخاطبان شما را علاقه‌مندتر کند.

مخاطبین را به مشارکت دعوت کنید

برای تعامل با مخاطبین برنامه‌ریزی کنید. آن‌ها را به مشارکت تشویق کنید. برای اینکه مخاطب شما حوصله‌اش سر نرود و مطمئن شوید آن‌ها تا انتهای وبینار شما را همراهی می‌کنند. سؤالات نظرسنجی بپرسید، چالش‌هایی را مطرح و سعی کنید مکالمه داشته باشید.

نکات مهم برای بعد از وبینار

برای برگزاری یک وبینار موفق و گرفتن بازخورد عالی نکاتی را بعد از وبینار حتما مد نظر داشته باشید.

مخاطب را رها نکنید

مطمئن شوید که مخاطب شما به صورت واضح می‌داند که بعد از پایان وبینار، باید چه کاری انجام دهد؟ مخاطب را ناگهان رها نکنید. اطمینان حاصل کنید که مخاطبان می‌دانند در قدم بعدی از آن‌ها چه می‌خواهید.

از شرکت‌کنندگان بخواهید در مورد موضوع بعدی وبینار تصمیم بگیرند

اجازه دهید شرکت‌کنندگان شما تصمیم بگیرند که وبینار بعدی در مورد چه چیزی باشد. می‌توانید یک نظرسنجی انجام دهید. از آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی یا در طول وبینار بخواهید تا آنچه را که دوست دارند در آینده مشاهده کنند اظهار کنند. این کار به شما امکان می‌دهد تا مباحث جذاب‌تر و هدفمندتری را در پیش بگیرید.

حتما بازخورد بگیرید

حتما بازخورد بگیرید. می­توانید از شرکت کنندگان بخواهید کامنت بگذارند یا فرمی را پر کنند. می‌توانید با اجرای یک نظرسنجی، نظر مخاطبین خود را جویا شوید. حتی می‌توانید وعده یک وبينار دیگر به آن‌ها بدهید.

ارسال مطالب بیشتر به افراد

پس از پایان این رویداد، با ارسال مطالب اضافی به شرکت‌کنندگان با آن‌ها در تعامل باشید و ارزش بیشتری به آن‌ها اضافه کنید. می‌توانید برای شرکت‌کنندگان اسلایدها را ارسال کنید. همچنین می­توانید کتابی به آن‌ها هدیه بدهید. یا اینکه ویدئویی ضبط کنید و برایشان ارسال کنید. ضبط کردن وبينار و فرستادن آن برای افرادی که نتوانسته‌اند متصل شوند هم می­تواند به رضایت مخاطبین شما منجر شود.

جمع بندی در باب ویژگی یک وبینار موفق

نکاتی که در بالا گفته شد شما را در برگزاری یک وبینار موفق یاری خواهند کرد. اگر شما هم نکته یا پیشنهادی دارید حتما با یادای به اشتراک بگذارید .

اگر دوست دارید وبینار برگزار کنید و مهارت‌تان را با بقیه به اشتراک بگذارید، از طریق صفحه ایجاد رویداد با ما در تماس باشید. اگر هم دوست دارید مهارت مورد علاقه‌تان را یاد بگیرید پیشنهاد می‌کنیم حتما به صفحه رویدادها سری بزنید.

این پست را با دوستانتان اشتراک بگذارید:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on telegram
Share on email
Share on reddit
Share on skype
Share on whatsapp
{{ reviewsTotal }} نظر
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
نوشته‌های مرتبط: